• پاسداران، خیابان پایدارفرد، نبش بوستان هفتم، بین بانک آینده و موسسه ملل(پلاک 146)، واحد 404، طبقه 4
pattern
چگونه یک دندانپزشک زیبایی می‌تواند ظاهر لبخند شما را بهبود ببخشید ؟
12 دی

چگونه یک دندانپزشک زیبایی می‌تواند ظاهر لبخند شما را بهبود ببخشید ؟

چگونه یک دندانپزشک زیبایی می‌تواند ظاهر لبخند شما را بهبود بخشد

امروزه دندانپزشکی زیبایی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. چراکه به کمک ابزارها و تکنیک‌های خاصی می‌تواند به بهبود ظاهر لبخند افراد مختلف کمک کند. با این حال، توصیه می‌کنیم قبل از هرگونه اقدامی با مزایا و خطرات مرتبط با یک روش آشنا شوید. در ادامه به رایج‌ترین تکنیک‌های دندانپزشکی زیبایی اشاره خواهیم کرد.

سفید کردن دندان

سفید کردن دندان

دندان‌ها به‌مرور زمان به‌دلیل افزایش سن، عادات غذایی، مصرف نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای و همچنین سیگار کشیدن تغییر رنگ می‌دهند یا لکه‌دار می‌شوند. می‌توان این مشکلات را با مراجعه به دندانپزشک زیبایی برای سفید کردن دندان‌ها برطرف کرد.

 معمولا این کار با اعمال یک ماده سفیدکننده توسط دندانپزشک در مطب یا تجویز کیت خانگی سفید کردن دندان‌ها در منزل انجام می‌شود. البته سفید کردن دندان‌ها در مطب روشی سریعتر و موثرتر است.

ونیر دندان

ونیر دندان

ونیر پوسته‌ نازک و سرامیکی از جنس ماده پُرسِلین است که برای پوشاندن عیوب دندان‌ها و ایجاد لبخندی زیباتر استفاده می‌شود. در واقع این روکش روی سطح هرکدام از دندان‌ها چسبانده می‌شود تا رنگ و شکل آن‌ها را تغییر دهد. می‌توان از آن برای پوشاندن دندان‌های کج، شکسته، ترک‌خورده و دندان‌های زرد یا لکه‌دار استفاده کرد. برای بهبود ظاهر دندان‌های فاصله‌دار و بیرون‌زده نیز گزینه مطلوبی است.

قبل از اینکه دندانپزشک زیبایی ونیر را نصب کند، لازم است با تراشیدن مینای دندان کمی سطح آن را صاف کند. این کار به اتصال بهتر کمک می‌کند. ازآنجایی‌که ونیرها در لابراتوآر ساخته می‌شوند، روند نصب آن‌ها مستلزم چندین بار مراجعه به دندانپزشک است.

 

تکنیک باندینگ

این روش توسط دندانپزشکان زیبایی برای بهبود ظاهر دندان‌ها، در صورت وجود فضای اضافی بین آن‌ها یا ایجاد شکستگی و ترک‌خوردگی روی آن‌ها، استفاده می‌شود. همچنین برای بهبود ظاهر دندان‌هایی که لکه‌دار یا زرد شده‌اند نیز کارایی دارد.

برخلاف ونیر دندان، تکنیک باندینگ در طی یک جلسه انجام می‌شود. در واقع از مواد باندینگ برای پر کردن حفره‌های کوچک دندان استفاده می‌شود، همچنین ممکن است با استفاده از محلول اچینگ (etching solution) و مواد همرنگ دندان (رزین کامپوزیت) دندان‎های جلویی ترمیم شوند.

روکش مصنوعی دندان

روکش مصنوعی دندان

تاج یا روکش مصنوعی دندان در قالب یک کلاهک، برای بهبود ظاهر دندان و محافظت از دندان‌های در معرض آسیب یا عفونت استفاده می‌شود.

معمولا دندانپزشکان بخشی از دندان پوسیده را تراشیده و در صورت مشاهده آسیب به پالپ (بافت همبند و بخش مرکزی و حساس دندان که دارای رگ‌های خونی و اعصاب فراوان است)، آن را تخلیه می‌کنند. سپس حفره ایجاد شده را با مواد پرکننده مانند آمالگام یا کامپوزیت پر می‌کنند و دیواره باقی‌مانده از دندان را با روکش مصنوعی می‌پوشانند.

بسته به تکنیکی‌ که دندانپزشک دارد، می‌توان در اولین ویزیت روکش‌ را برای بیمار ساخت یا از دندان آسیب‌دیده قالب‌گیری کرد تا روکش در لابراتوآر ساخته شود. روش دوم نیاز به ویزیت دوباره برای نصب روکش دارد.

سخن آخر

بنابراین، دندانپزشکی زیبایی برای بهبود ظاهر دندان‌ها و رفع عیوب جزئی آن‌ها استفاده می‌شود. اگر از ظاهر دندان‌های خود راضی نیستید، یک قرار ملاقات با دندانپزشک زیبایی ترتیب دهید تا متوجه شوید که گزینه‌های درمانی مختص شما چه مواردی هستند.