• پاسداران، خیابان پایدارفرد، نبش بوستان هفتم، بین بانک آینده و موسسه ملل(پلاک 146)، واحد 404، طبقه 4
pattern
کامپوزیت دندان: مزایا، معایب و عوارض
12 دی

کامپوزیت دندان: مزایا، معایب و عوارض

امروزه روش‌های مختلفی برای پُرکردن و ترمیم دندان‌ها وجود دارد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دندان‌های شکسته، آسیب‌دیده یا پوسیده دارند، کامپوزیت دندان می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد.

کامپوزیت ترکیبی از پلاستیک و مواد پودری است و ظاهر و عملکردی شبیه دندان‌های طبیعی دارد. به‌همین‌دلیل، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با کامپوزیت دندان و مزایا و معایب آن با ما همراه باشید!

کامپوزیت دندان چیست؟

همانطورکه ذکر شد، کامپوزیت مخلوطی از مواد پلاستیکی و پودری است و به اشکال و فرم‌های مختلفی تولید می‌شود. استفاده از روکش کامپوزیت تاثیر زیادی در بهبود ظاهر دندان‌ها دارد. افرادی‌که از رنگ دندان‌های خود راضی نیستند، می‌توانند به کمک آن دندان‌هایی روشن و سفید داشته باشند. دندان‌های پوسیده، آسیب‌دیده یا شکسته را نیز می‌توان به‌راحتی با کامپوزیت پوشاند. علاوه‌براین، کامپوزیت دندان می‌تواند دندان‌های فاصله‌دار را اصلاح کند.

همه ما برای پرکردن دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه می‌کنیم، بدون اینکه بدانیم ماده‌ای که برای پرکردن دندان استفاده می‌شود همان کامپوزیت است. برای انجام این روش، دندانپزشک مواد خمیری‌شکل کامپوزیت را به‌صورت لایه‌به‌لایه روی دندان قرار می‌دهد. ازآنجایی‌که این ماده ساختار نرم و منعطفی دارد، باید بلافاصله پس از قرار گرفتن روی دندان تثبیت شود. به‌همین‌دلیل، دندانپزشک از دستگاه لایت‌کیور (Light Cure) که دارای پرتو نور آبی‌رنگ است استفاده می‌کند.

چگونه می‌توان به کمک کامپوزیت ظاهر دندان‌ها را تغییر داد؟

یکی از رایج‌ترین کاربردهای کامپوزیت، تغییر ظاهر دندان‌ها است. ازآنجایی‌که کامپوزیت رنگ‌های متنوعی دارد، می‎توان با توجه به تشخیص پزشک و درخواست و سلیقه بیمار، از یکی از رنگ‌ها برای بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده کرد. طبق تجربه، اغلب افراد رنگ‌های سفید یخچالی یا شیری را انتخاب می‌کنند.

برای انجام این روش، ابتدا دندانپزشک باید از سالم بودن ساختار فک، لثه و دندان‌های شما مطمئن شود. بهتر است قبل از کامپوزیت دندان، دندان‌های خود را مسواک بزنید و مطمئن شوید که سطح آن‌ها کاملا تمیز است. معمولا دندانپزشک نیز از یک ابزار مسواک‌مانند برای تمیز کردن سطح دندان‌های شما استفاده می‌کند. سپس لایه‌هایی از مواد کامپوزیت را روی دندان‌ها قرار می‌دهد.

ازآنجایی‌که باید رنگ کامپوزیت مطابق سلیقه شما باشد، دندانپزشک از قبل در مورد آن با شما صحبت می‌کند و پس از ترمیم دندان نیز می‌توانید رنگ روکش را ببینید و تایید کنید. در این روش نیز کامپوزیت حالت خمیری دارد و باید به کمک پرتو آبی سفت شود.

معمولا روکش کامپوزیت برای ترمیم ظاهر دندان‌های جلو استفاده می‌شود و در نهایت دندانپزشک از پولیش برای صیقل دادن سطح دندان‌ها استفاده می‌کند.

چگونه می‌توان دندان‌ها را با کامپوزیت پر کرد؟

کامپوزیت دندان

اصولا اگر دندان‌های بیمار مشکل حادی نداشته باشد، فرآیند پرکردن آن‌ها به‌راحتی و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. ابتدا دندانپزشک با کمک بی‌حس‌کننده‌های موضعی فک و دهان شما را کاملا بی‌حس می‌کند تا هنگام پرکردن دندان احساس درد و ناراحتی نکنید.

اگر از کامپوزیت برای پرکردن دندان‌های آسیب‌دیده استفاده شود، دندانپزشک با استفاده از دستگاه‌های تخصصی خود سعی می‌کند مینای دندان را سوراخ کند تا بتواند فضای داخل دندان را برای قرار دادن کامپوزیت آماده کند.

در مرحله بعد دندانپزشک قسمت پوسیده دندان را می‌تراشد و تخلیه می‌کند. این محل باید کاملا تمیز و خشک شود. سپس همانطورکه گفته شد، لایه‌های کامپوزیت روی حفره دندان قرار می‌گیرند. در این مرحله دندانپزشک می‌تواند مواد کامپوزیت را با توجه به شکل دندان شما شکل دهد.

اصولا روش ترمیم دندان با کامپوزیت نباید آزاردهنده باشد. به‌همین‌دلیل، قبل از اینکه فرآیند کامپوزیت دندان کامل شود، دندانپزشک وضعیت و موقعیت لثه‌ها را به‌خوبی بررسی می‌کند.

روش کامپوزیت دندان چقدر طول می‌کشد؟

معمولا روند نصب روکش‌ کامپوزیت دندان حدود یک ساعت و پرکردن یک دندان ساده حدود 20 دقیقه طول می‌کشد. البته این مساله بسته به تعداد دندان‌هایی که به کامپوزیت نیاز دارند یا نوع موادی‌که برای کامپوزیت استفاده می‌شوند، متغیر است.

به عنوان مثال اگر دندانپزشک قبل از انجام فرآیند کامپوزیت، دندان را قالب‌گیری کرده باشد، احتمالا باید مدت زمان بیشتری طول بکشد تا لایه اول کامپوزیت سخت شود و سپس لایه دوم آن اعمال شود.

مزایای کامپوزیت دندان

مزایای کامپوزیت دندان

از مزایای قابل توجه روش کامپوزیت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از مزایای آن تاثیر بسیار خوبی است که بر روی ظاهر دندان‌ها می‌گذارد. با کامپوزیت دندان اعتماد‌به‌نفس بیشتری به دست خواهید آورد. علاوه‌براین، عیوب و پوسیدگی دندان‌های شما کاملا رفع می‌شوند و خنده شما زیباتر می‌شود.
  • اگر ماده کامپوزیت مورد استفاده برای دندان شما کیفیت خوبی داشته باشد، می‌توانید از آن برای مدت طولانی استفاده کنید. در صورت آسیب یا شکستگی نیز در طی یک جلسه امکان ترمیم آن وجود دارد.
  • یکی دیگر از مزایای کامپوزیت این است که به‌صورت یک لایه محکم و سخت روی دندان شما قرار می‌گیرد. در نتیجه دندان‌های شما در برابر شکستگی و آسیب مقاوم‌تر خواهند شد.
  • اگر از کامپوزیت فقط برای بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده شود، در این صورت نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. مطمانا این مساله مانع از کاهش مقاومت دندان‎ها می‎شود.
  • هزینه کامپوزیت نسبت به سایر روش‌های مورد استفاده برای سفید کردن و بهبود ظاهر دندان‌ها، بسیار کمتر است.

معایب کامپوزیت دندان

اگرچه کامپوزیت دندان بسیار محبوب است، اما این روش معایبی نیز دارد که در بسیاری از مواقع می‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. مواردی چون:

  • تعداد کمی از افراد پس از قرار دادن روکش‌های کامپوزیت، دچار حساسیت دندانی می‌شوند.
  • کامپوزیت‌ها از چندین ماده مختلف تشکیل شده‌اند. برخی از آن‌ها که استحکام و دوام بالاتری دارند برای پرکردن دندان‌ها استفاده می‌شوند. اما ترکیبات کامپوزیتی که برای بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند به‌دلیل آسیب فیزیکی خیلی سریع فرسوده شوند. در این شرایط، باید بیشتر از قبل از آن‌ها مراقبت کنید.
  • اگر به طور مداوم از نوشیدنی‌های حاوی کافئین (مانند چای و قهوه) یا مشروبات الکلی استفاده می‌کنید، باید بدانید که مواد کامپوزیت خیلی سریع تحت تأثیر ترکیبات این نوشیدنی‎ها تغییر رنگ می‌دهند یا لکه‌دار می‌شوند.
  • کامپوزیت قیمت بالاتری نسبت به سایر مواد پرکننده‌ دندان دارد. زیرا از آن برای بهبود ظاهر دندان‌ها نیز استفاده می‌شود. علاوه‌براین، در این روش دندانپزشک باید زمان بیشتری را صرف ترمیم ظاهر دندان‌های شما کند.
  • نمی‌توان از روکش کامپوزیت برای بهبود ظاهر همه دندان‌ها استفاده کرد. پس اگر تمایل دارید تمام دندان‌های فک بالا و پایین خود را ترمیم کنید، بهتر است از روش‌هایی مانند لمینت استفاده کنید. کامپوزیت معمولا برای یک تا چند دندان مناسب است.
  • اگر روند درمان و مراقبت از کامپوزیت دندان به‌درستی انجام نشود، ممکن است لثه‌های شما ملتهب یا عفونی شوند. اگرچه این عوارض موقتی هستند، اما بهتر است دستورالعمل صحیح را از دندانپزشک خود دریافت کنید.

سخن آخر

بنابراین، کامپوزیت دندان به بهبود ظاهر لبخند و ترمیم دندان‌های پوسیده کمک زیادی می‌کند. مشورت با یک دندانپزشک متخصص می‌تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما بگذارد.