• پاسداران، خیابان پایدارفرد، نبش بوستان هفتم، بین بانک آینده و موسسه ملل(پلاک 146)، واحد 404، طبقه 4
pattern
علل ابتلا به بیماری  های لثه چیست؟
12 دی

علل ابتلا به بیماری های لثه چیست؟

بیماری لثه یک مشکل جدی برای سلامت دهان و دندان است. اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند منجر به از دست دادن زودرس دندان‌ها شود. منظور از بیماری لثه، عفونت لثه و بافت نرم دهان است. علائم اولیه آن ممکن است خفیف و شامل خونریزی یا حساس شدن لثه‌ها باشند. با بدتر شدن بیماری، ممکن است علائمی مانند تحلیل بافت لثه، تورم و بوی بد دهان بروز کنند.

یک مطالعه اخیر توسط وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا نشان داد که افراد مبتلا به بیماری لثه نسبت به افرادی‌که لثه‌های سالمی دارند، 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند. عوامل مختلفی در ابتلا به این بیماری موثر هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

اصولا بیماری لثه در اثر تجمع پلاک در اطراف یا بین دندان‌ها ایجاد می‌شود. هنگامی‌که پلاک دندانی از طریق مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برطرف نمی‌شود، به جرم دندان تبدیل می‌‌شود. این مساله می‌تواند بافت نرم دهان را تحریک کرده و باعث ایجاد التهاب لثه شود. ژنژیویت (Gingivitis) یا التهاب لثه، شکل خفیفی از بیماری لثه است. اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به پریودنتیت (Periodontitis) شود که شکل شدیدتری از بیماری لثه است.

ژنتیک

ژنتیک عامل مهمی در ابتلا به بیماری لثه است. اگر والدین یا خواهر و برادری دارید که مدام درگیر بیماری لثه یا پوسیدگی دندان هستند، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشید.

دیابت کنترل‌نشده

مشکلات پزشکی مانند دیابت می‌توانند خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهند. زیرا دیابت تنظیم قند خون را برای بدن دشوارتر می‌کند. توصیه می‌کنیم بیماران دیابتی سالی دو بار برای معاینه دندانپزشکی مراجعه کنند تا دندانپزشک بتواند سلامت دهان و دندان آن‌ها را بررسی کند و در صورت لزوم درمانهای پیشگیرانه را انجام دهد.

سیگار کشیدن

سیگار حاوی هزاران ماده شیمیایی مضر مانند نیکوتین، قطران و مونوکسید کربن است که روی لثه‌ها، دندان‌ها و زبان رسوب می‌کنند و احتمال بروز بیماری‌های دهان و دندان را افزایش می‌دهند. نیکوتین موجود در سیگار باعث کاهش خونرسانی به لثه‌ها می‌شود. این مساله در تاخیر روند بهبودی بافت لثه پس از انجام کارهای دندانپزشکی بسیار موثر است. به طور کلی، سیگار کشیدن بافت لثه‎ها را تحریک می‌کند و باعث می‌شود متورم شوند و به‌راحتی خونریزی کنند.

بیماری لثه

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ، بارداری، قاعدگی و یائسگی، باعث عدم تعادل هورمونی بدن می‌شوند که به‌نوبه‌خود در بروز بیماری لثه موثر هستند.

مصرف برخی از داروها

داروهایی‌که  باعث خشکی دهان می‌شوند، در بروز بیماری لثه موثر هستند. آرام‌بخش‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها انواع رایجی از داروها هستند که می‌توانند باعث خشکی دهان شوند.

تغذیه ضعیف و ناسالم

مشخص شده است که تغذیه نامناسب منجر به تضعیف سلامت دهان و دندان می‌شود. این مساله شامل کمبود ویتامین‌ها، مانند ویتامین C و ویتامین B و هم‌چنین مواد معدنی مانند کلسیم و روی است. کمبود برخی از مواد مغذی نیز می‌تواند بر سلامت بافت لثه تأثیر بگذارد و شانس ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد.

سخن آخر

بنابراین، علل و فاکتورهای خطر بسیاری در بروز بیماری لثه موثر هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای پیشگیری و درمان به‌موقع این بیماری نگران‌کننده و جدی، با دندانپزشک خود مشورت کنید.